Jesteśmy ważni dla gospodarki Krakowa
12 maja 2023
Finanse, ocena gości i znaczenie TAURON Areny Kraków
Tysiące wydarzeń, miliony gości, nieustannie wydłużająca się lista gwiazd, które wystąpiły w obiekcie, imponująca liczba imprez sportowych o międzynarodowej randze – gdy mówimy o TAURON Arenie Kraków często operujemy danymi, które robią ogromne wrażenie. Czy jednak zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, co dokładnie oznaczają i z czego wynikają te liczby? Dziewiąte urodziny TAURON Areny Kraków są doskonałą okazją do tego, by spojrzeć szerzej na to, jak funkcjonuje największa hala widowiskowo-sportowa w Polsce.
12 maja 2023 r. (piątek) odbyła się konferencja prasowa, podczas której o znaczeniu TAURON Areny Kraków mówili: Jerzy Muzyk, Zastępca prezydenta Miasta Krakowa ds. Zrównoważonego Rozwoju, Małgorzata Marcińska, Prezes Zarządu Areny Kraków S.A. i Jacek Gryzło, Wiceprezes Zarządu Areny Kraków S.A.
– Podczas spotkań służbowych i biznesowych, gdy rozmawiam o TAURON Arenie Kraków, najczęściej słyszę dwa pytania. Pierwsze, to czy arena na siebie zarabia? Drugie: czym Wy się w tej arenie dokładnie zajmujecie? – mówi Małgorzata Marcińska, Prezes Zarządu Areny Kraków S.A. I dodaje: Odpowiedź na pierwsze pytanie jest prosta – tak i to niemal od początku funkcjonowania obiektu. Odpowiedź na drugie pytanie jest bardziej złożona. Zarządzanie takim obiektem jak TAURON Arena Kraków nie polega jedynie na wynajmie powierzchni organizatorom, co oczywiście jest kluczowe dla funkcjonowania spółki. To także spełnianie oczekiwań gości, którzy odwiedzają obiekt i biorą udział w wydarzeniach oraz pełnienie przez arenę funkcji kulturalno-sportowo-rozrywkowego centrum, w którym mieszkańcy Krakowa spędzają swój wolny czas.
Element większej całości
TAURON Arena Kraków nie istnieje w oderwaniu od tego, co dzieje się wokół niej – nie tylko w mieście czy regionie, ale także w całym kraju i poza nim. Można się było o tym przekonać, gdy wybuchła pandemia COVID-19 i wprowadzone zostały ograniczenia dotyczące organizacji wydarzeń, a następnie po ataku Rosji na Ukrainę. Pogodzenie różnych funkcji obiektu (m.in. miejsca, w którym organizowane były największe wydarzenia i centrum pomocy uchodźcom) oraz zapewnienie jego sprawnego działania było jednym z największych wyzwań zespołu Areny Kraków S.A. w 2022 roku.
Tak jak otoczenie ma wpływ na arenę, tak samo arena ma wpływ na miasto, w którym została wybudowana, w szczególności na jego gospodarkę. Po raz kolejny pokazują to wyniki „Badań satysfakcji klienta oraz znaczenia ekonomicznego największej hali widowiskowo-sportowej w Polsce” przeprowadzonych przez Centrum Badań Terenowych R. Meissner na zlecenie Areny Kraków S.A.
Według nich impakt ekonomiczny wygenerowany przez przyjezdnych uczestników imprez w TAURON Arenie Kraków w 2022 roku wyniósł 184 mln zł, a od momentu powstania obiektu: do końca 2022 roku 580 mln zł. W badaniach mowa jest o branży gastronomicznej i hotelarskiej, a należy pamiętać, że goście areny także zwiedzają miasto, odwiedzają muzea, kina i teatry, biorą udział w imprezach organizowanych przez inne instytucje i kluby, korzystają z komunikacji miejskiej i robią zakupy w krakowskich sklepach. Z ich obecności korzystają zarówno krakowscy przedsiębiorcy jak i mieszkańcy miasta.
Goście oceniają arenę i Kraków
Uczestnicy wydarzeń w TAURON Arenie Kraków byli pytani o to jak oceniają obiekt i to co się w nim dzieje oraz miasto, które odwiedzili. Zdecydowana większość ankietowanych osób (92,9%) bardzo dobrze i raczej dobrze oceniła TAURON Arenę Kraków jako całość. Ponad 80% osób bardzo dobrze i raczej dobrze oceniła organizację wydarzeń w TAURON Arenie Kraków. 83;9% osób spoza Krakowa bardzo dobrze i dobrze oceniła swój pobyt w Krakowie, co oznacza, że taką opinię przekażą swojej rodzinie i przyjaciołom.
Goście areny są jej najlepszymi ambasadorami. Od końca maja 2014 roku do maja 2023 roku TAURON Arena Kraków zyskała ich już bardzo wielu – ponad 5,5 mln osób. W tym czasie w obiekcie odbyło się blisko 2,2 tys. wydarzeń.
W samym 2022 roku w TAURON Arenie Kraków (wewnątrz i na zewnątrz obiektu) odbyło się blisko 380 wydarzeń (licząc każdy koncert, spektakl, mecz, konferencję, targi itd.), a liczba gości obiektu wyniosła ponad 740 tys. osób. W trwającym 2023 roku odbyło się już ponad 180 imprez, w których udział wzięło blisko 220 tys. osób. Przed nami dziesiątki kolejnych wydarzeń, których lista jest na bieżąco aktualizowana na stronie obiektu: www.tauronarenakrakow.pl.
Rynkowa rzeczywistość
TAURON Arena Kraków jest obiektem komercyjnym co oznacza, że spółka musi samodzielnie pozyskać środki na bieżące utrzymanie obiektu. Arena Kraków S.A. nie otrzymuje na ten cel pieniędzy z budżetu miasta. Środki jakie spółka otrzymuje z budżetu poprzez dokapitalizowanie są przeznaczane na spłatę kredytu zaciągniętego na budowę hali widowiskowo-sportowej oraz na inwestycje. Termin spłaty kredytu upłynie w 2027 roku.
Zadaniem Zespołu Areny Kraków S.A. jest maksymalne wykorzystanie możliwości obiektu, by ten na siebie zarabiał. Strategia zakłada więc wykorzystanie na ten cel każdego metra kwadratowego TAURON Areny Kraków. Spółka uzyskuje przychody m.in. z najmu Areny Głównej, Małej Hali, sal konferencyjnych, lóż, parkingów, foyer obiektu, szatni, gastronomii oraz sprzedaży przestrzeni reklamowych. Sytuacje, w których w jednym dniu równocześnie wynajmowanych jest kilka przestrzeni przez różnych organizatorów zdarzają się bardzo często.
– Zysk operacyjny EBITDA za rok 2022, czyli wynik przed potrąceniem odsetek od kredytów, podatków i amortyzacji, wyniósł ponad 8,7 mln zł. Dodatni wynik spółka osiągała także w latach 2015-2019. Sytuacja zmieniła się w czasie pandemii COVID-19, ale jak widać wróciliśmy już na właściwe tory. Również rok 2023 planujemy zakończyć z wynikiem dodatnim – wyjaśnia Jacek Gryzło, Wiceprezes Zarządu Areny Kraków S.A.
Współpraca z najlepszymi
W TAURON Arenie Kraków każdego dnia coś się dzieje. Funkcjonowanie tego typu obiektów nie polega na tym, że działają tylko w czasie imprez, których daty widnieją na plakatach i w kalendarzu na stronie internetowej areny. Każdy dzień imprezowy to zwieńczenie wielu godzin pracy poświęconych na pozyskanie wydarzenia, podpisanie umów i ich rozliczenie. To stały kontakt z organizatorami wydarzeń i ustalanie szczegółów związanych z przebiegiem każdej imprezy, zarówno w Arenie Głównej, Małej Hali, salach konferencyjnych jak i każdej innej przestrzeni. To przygotowanie obiektu do przyjęcia ekip technicznych montujących sceny dla artystów lub boiska dla sportowców. To informowanie o tym, co dzieje się w obiekcie wszystkich potencjalnych klientów. To wreszcie bieżące dbanie o obiekt, jego bezpieczeństwo, sprzątanie, prowadzenie remontów i napraw zapewniających odpowiedni stan techniczny, których z oczywistych względów nie da się robić w dni imprezowe lub przygotowawcze do wydarzeń.
Arena Kraków S.A. współpracuje z największymi światowymi i polskimi agencjami organizującymi koncerty, festiwale i spektakle, z klubami i federacjami sportowymi, z urzędami i jednostkami miejskimi oraz firmami organizującymi konferencje, kongresy i eventy branżowe. Fakt, że od lat wracają do TAURON Areny Kraków z kolejnymi gwiazdami i imprezami, jest dla spółki najlepszą rekomendacją.
Przepis na sukces: różnorodność
Czy można wyobrazić sobie dzisiejszy Kraków bez TAURON Areny Kraków? Pewnie tak, choć wymagałoby to wymazania z historii miasta wizyt takich gwiazd jak: Sting, Paul McCartney, Harry Styles, Shawn Mendes, Elton John, zespołów: Metallica, Pearl Jam, Iron Maiden, Depeche Mode i wielu innych. Trzeba byłoby też wymazać z pamięci emocje jakie towarzyszyły tysiącom kibiców siatkówki, piłki ręcznej, hokeja, sportów motorowych i kilkunastu innych dyscyplin sportowych, w których zawody i mistrzostwa odbywały się w arenie.
– Na szczęcie powrót do Krakowa sprzed 2014 roku nie jest możliwy – podkreśla Jerzy Muzyk, Zastępca prezydenta Miasta Krakowa ds. Zrównoważonego Rozwoju. – TAURON Arena Krakowa to dziś jeden z filarów, na którym opiera się pozycja Krakowa jako centrum wielkich krajowych i międzynarodowych wydarzeń. Gwiazdy muzyczne największego formatu, festiwale i przedstawienia, imprezy sportowe o randze mistrzostw Europy i świata, konferencje, kongresy, targi, wydarzenia religijne – to wszystko mamy tutaj, w jednym miejscu i tutaj każdy znajdzie coś dla siebie – dodaje Jerzy Muzyk.
Arena dla mieszkańców
TAURON Arena Kraków funkcjonuje dzięki temu, co się w niej dzieje, dzięki organizatorom wydarzeń oraz ich uczestnikom kupującym bilety. Ale jest jeszcze jeden istotny aspekt, o którym należy wspomnieć. TAURON Arena Kraków funkcjonuje dla kogoś. Tym „kimś” są w szczególności mieszkańcy Krakowa, którzy jak wskazują wspomniane wcześniej badania, stanowią aż 57% uczestników wydarzeń w arenie.
Wiele projektów w arenie jest realizowanych właśnie z myślą o mieszkańcach. Wielka Lekcja Ekologii, która w tym roku odbędzie się już po raz siódmy, Arena Garden, utworzona w czasach pandemii, by umożliwić krakowianom spędzanie wolnego czasu w otwartej przestrzeni, sprawdziła się tak dobrze, że na stałe wpisała się w ofertę obiektu. Na gości czeka tu pyszne jedzenie, a także plenerowe koncerty, pokazy filmowe, warsztaty, animacje dla najmłodszych, pokazy, zajęcia sportowe i wiele innych atrakcji. Zimą na krakowian przed areną czeka plenerowe lodowisko, a na parkingu podziemnym tory curlingowe.
– Jesteśmy dumni z tego, że TAURON Arena Kraków jest wizytówką miasta, w której odbywają się wydarzenia o międzynarodowej randze. Ale przede wszystkim jesteśmy dumni z tego, że stała się miejscem odwiedzanym i lubianym przez mieszkańców. Widzimy ich tutaj każdego dnia, nie tylko wchodzących do obiektu z biletami w dłoni, ale także ćwiczących wewnątrz i na zewnątrz obiektu i spędzających swój wolny czas z przyjaciółmi i rodziną w Arenie Garden. To dowód na to, że obiekt taki jak TAURON Arena Kraków może pełnić bardzo różne funkcje i wszystkie je ze sobą godzić – podsumowuje Małgorzata Marcińska.
***
TAURON Arena Kraków
V 2014 – V 2023
- 5,5 mln gości,
- 2,3 tys. wydarzeń,
- 580 mln zł – impakt ekonomiczny wygenerowany przez gości areny,
- 616 mln zł – wartość ekwiwalentu reklamowego publikacji dotyczących TAURON Areny Kraków w polskich mediach – według Instytutu Monitoringu Mediów.